Tai įdomu

Kaip atsirado peteliškės

“Do it big, do it right, and do it with style.” Fred Astaire

Pirmą kartą peteliškes ryšėti kaip naujo stiliaus kaklaraiščius pradėta 19 a. pradžioje. Peteliškių pirmtakais laikomos kaklaskarės-šalikai, kuriais 17 a. kroatų kariai per Prūsijos karą rišo atviras marškinių apykakles kad būtų šilčiau. Prancūzijos kariai grįžę iš karo į tėvynę parsinešė ir kaklaskares, kurios iki 1700 m. išpopuliarėjo ir tapo svarbiu aukštuomenės atributu kiekvieno Prancūzijos pono garderobe.

1886 m. dizaineris Pierre Lorillard sukūrė naujo stiliaus oficialų kostiumą – smokingą, kuris pakeitė fraką. Kartu su smokingu Prancūzijoje išpopuliarėjo ir peteliškės, nes prie jo buvo derinamos juodos ir baltos peteliškės. Kaip aukštuomenės ženklą, jas ryšėdavo teisininkai, advokatai, gydytojai, profesoriai, politikai ir kt.

Jas imta laikyti ne tik kaip konservatyvios, oficialios aprangos atributu, bet ir kaip ekscentriško įvaizdžio detale.

20 a. peteliškės buvo iš naujo atgaivintos ir įgavo naujų formų. Buvo pradėtos kurti iš spalvotų audinių, ypač šilko, skirtingų formų ir dydžių. Jas imta laikyti ne tik kaip konservatyvios, oficialios aprangos atributu, bet ir kaip ekscentriško įvaizdžio detale. Sumodernintas peteliškes segėjo dizaineris Karl Lagerfeld, garsus batų dizaineris Manolo Blahnik, daininkas Frank Sinatra, komikas Pee-wee Herman, Čiaplinas, Alfred Hitchcock, politikas Churchil, aktorius John Travolta, muzikantas Michael Jackson.

Ilgą laiką buvo priimta, jog peteliškė yra tik vyriškos aprangos dalis. Tačiau 1980 m. peteliškės atrado vietą ir moterų garderobe. Jas išpopuliarino tokios scenos žvaigždės kaip Marlene Dietrich, Audrey Hepburn. Jos kūrė maištingą moterišką įvaizdį. Prieštaravo tuometinėms nusistovėjusioms normoms, viešumoje ryšėdamos peteliškes, kaklaraiščius, rukydamos cigarus, kas tuo metu buvo priimta tik vyrams.

Šiuolaikinių peteliškių dizaineriai nebejaučia apribojimų savo kūryboje. Jos kuriamos ne tik iš šilko, medvilnės, lino, bet ir iš kailio, odos, medžio. Aukštos mados elitas ir įžymybės jas taip pat pamėgo, pvz.; Johnny Depp, Justin Timberlake, Rihanna, Drew Barrymore ir Janelle Monáe nėra vieninteliai peteliškių gerėjai.

Tikri peteliškių fanai atskiria kokybiškus audinius, vertina vienetines rankų darbą peteliškes, nes tai leidžia išsiskirti iš minios, pabrėžti savo unikalumą.

Dauguma peteliškių, kurios pateikiamos šiuolaikinėje rinkoje yra masinės gamybos iš žemos kokybės audinių ir ne itin kruopščiai pagamintos. Jos neturi savo išliekamosios vertės ir nebeatspindi tikrosios peteliškių dvasios – prabangos ženklo. Tikri peteliškių fanai atskiria kokybiškus audinius, vertina vienetines rankų darbą peteliškes, nes tai leidžia išsiskirti iš minios, pabrėžti savo unikalumą. Geri dalykai turi savo vertę ir kainą. Peteliškės neišeina taip greitai iš mados kaip kiti aksesuarai ir yra ilgaamžės. Kartą Fred Astaire pasakė “Do it big, do it right, and do it with style.”

 

Grįžti į blogą